På min blogg har jag tänkt att försöka belysa vardagslivet och dess innebörd och mening.. episoder ur det verkliga livet genom min personliga övertygelse mer än att försöka bevisa något. Det får komma rakt ur hjärtat…

P1000673Vad kan vi kan göra för att förhindra sjukdom som hotar vår hälsa och välbefinnande.
Ja, först och främst måste vi ta ett allt större eget ansvar för vår goda hälsa och det förutsätter framförallt ett aktivt förhållningssätt.
Vi vet idag att det finns klara samband mellan beteende-medicinska, biologiska och psykofysiologiska orsaker till varför vi människor har en benägenhet att hänfalla till belöningar och beroenden av t.ex socker, fett, alkohol och nikotin.
Lägg därtill alla dubbel-beroenden vad gäller alkohol, droger, sex, spel och socker.
Det tar egentligen aldrig slut vad vi människor är benägna att hänfalla till för att kunna belöna oss själva.
Så med andra ord är det hjärnan som styr våra känslor och bestämmer hur vi tänker och handlar.
P1000729
Idag har jag lättare att känna igen egna tecknen på beroende och hur jag skall bemöta, övervinna och tackla de problem det annars skulle kunna medföra på ett bra sätt.

Dessutom känns det både viktigt och trovärdigt att jag har fått dela mina egna erfarenheter både vad det gäller det biologiska belöningssystemet, beroende och missbruk men även mitt medberoende med andra likasinnade.
Vi delar våra tankar, händelser och reaktioner tillsammans med andra medmänniskor som också är beroende, men det viktigaste är att vi delar vårat tillfrisknandet och dess lösningar som ger hopp om en framtida läkning.

Elisabeth
tillfrisknande från sockerberoende

trollsländor

Kommentera

Etikettmoln

Ellenagneta's Blog

Just another WordPress.com weblog

Tankar, funderingar & känslor

Att tillfriskna på de lyckliga ödets väg

BrandingSpirit's Blog

Med glöden i behåll

Insikter's blogg

För dig som vågar tänka nya tankar

A Good Life

www.herrey.se

Theme Showcase

Find the perfect theme for your blog.

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

