På min blogg har jag tänkt att försöka belysa vardagslivet och dess innebörd och mening.. episoder ur det verkliga livet genom min personliga övertygelse mer än att försöka bevisa något. Det får komma rakt ur hjärtat…

Vart vänder jag mig för att få kraft att leva?ängel ber Vad skänker mig den tro och den tillit jag så väl behöver för att orka leva vidare?

Det finns egentligen inget specifikt ”kristet” i att erkänna andlighet och tro. Kristendomen har inget patent på Tro, Hopp och Kärlek utan det är mera ett förhållningssätt och livsval…harts
Tron är en kraftkälla oberoende av religion.
Tron förenar men den delar också..
Kolliderande trosläror kan splittra människor på ett våldsamt och mycket brutalt sätt.lyssnaI en sekulariserad värld berövad all tro och andlighet, skulle det säkert inte finnas några religionskrig.
Men skulle det betyda FRED på jorden?
Nej jag tror knappast det, människan skapar sina konflikter i alla fall…

gråter
Vad är då en människa utan tro, utan referenser utan moral?
För mig finns det en tro bortom all världens religioner.

I helgen blev jag medlem i Vårdklockans kyrka, som är en equmenisk kyrka och en mycket fin mötesplats för tro, livstolkningar, gudstjänster och gemenskap.

Min kyrka, för nu kan jag verkligen få kalla den för min, har ett starkt och tydligt engagemang för människor här hemma i Sverige, men även runt om i hela världen. Kyrkan och dess medlemmar tar ett samhällsansvar, genom att värna om de mänskliga rättigheterna, fred och försoning, miljöfrågor,migrationsfrågor och religionsfrihet.

klockanVi är en trovärdig kyrka som på det bestämdaste tar avstånd från alla former av rasism och främlingshat. En kyrka som aktivt arbetar för mångfalden. Som lyfter upp utsatta människor som far illa av orättfärdiga system.rädda barnVåran fina diakon brukar hälsa på oss med orden; -Välkommen vem du än är och vad du än är! Större kärlek, värme och empati än det vår pastor och vår kvinnliga diakon har kan inga kyrkoledare ha…

Vi är lyckligt lottade och Gud är god…litenHär är det också församlingen som på olika sätt gör kyrkan till vad den är; En trygg mötesplats för alla där man varken behöver mätas, vägas eller värderas.

rikMen hur kan jag bli en bättre människa i en tid då det råder materiellt överflöd för vissa och svält och fattigdom för andra. Då det pågår komplicerade politiska skeenden runt om i världen med krig, fasor och terror. Hur bär man sig åt för att ändå vara förnuftig, rättvis, god och modig och samtidigt ha en nyväckt lust till vällevnad?ondskaJag tror att vi blir modiga genom att bete oss modigt.

Vi behöver ofta omge oss med kloka människas förstånd, goda förebilder för att få möjlighet att stöpa vårat mod i en nya former, ge det en annan inriktning för att få möjlighet att byta färdväg, istället för att förlisa.dans Jag tror också att mod kan vara en förmåga att rätt kunna styra sin rädsla och ha tillförsikt i svåra situationer. Att vara rädd är fullständigt i sin ordning, när man konfronterats med fruktansvärda ting.

Men genom att vara modig för en annan människa, visa medkänsla med en annan människas verklighet och solidariskt ställa upp för någon, under utmanande omständigheter – kan lära oss hantera vår egen rädsla med tillförsikt. Det kan ge oss förmåga och beredskap för samhörighet och solidaritet…mod Det kan leda till vänskap när välvilja finns inknådad i vårt mänskliga system och bidrar på så sätt till vår egen överlevnad.

Vi lär oss fundera ut det sunda och kloka, lär oss att vilja det rätta och goda och blir mera modiga.hjälteVi har alla ansvar för det vi gör och hur vi agerar.

Vi är alla ansvariga inför världen – och oss själva.

Att vara ärlig är att vara sann.

Ärlighet är att respektera sig själv och andra. Ärligheten genomsyrar livet med sin öppenhet, pålitlighet och uppriktighet.

Jag vill leva i ljuset. Varför skulle jag vilja vara oärlig och välja att leva i skuggan av mitt jag och dölja mig i mörkret när det finns godhet och hopp för oss alla.fågel fenixPs. Vi kan aldrig döma andras liv, för varje människa känner endast sin egen smärta och sin egen uppgivenhet. Det är en sak att känna att du är på rätt väg, men det är en helt annan sak att tro att din väg är det enda rätta.

Elisabeth

 

 

Kommentera

Etikettmoln

Ellenagneta's Blog

Just another WordPress.com weblog

Tankar, funderingar & känslor

Att tillfriskna på de lyckliga ödets väg

BrandingSpirit's Blog

Med glöden i behåll

Insikter's blogg

För dig som vågar tänka nya tankar

A Good Life

www.herrey.se

Theme Showcase

Find the perfect theme for your blog.

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

